Lake of Stars - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Chantal Bakker - WaarBenJij.nu Lake of Stars - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Chantal Bakker - WaarBenJij.nu

Lake of Stars

Blijf op de hoogte en volg Chantal

02 Oktober 2014 | Malawi, Zomba

Bobo!

Naast het werken is er ook tijd voor wel verdiende ontspanning. Over het algemeen zijn de weekenden niet geschikt om uit te rusten, zo ook afgelopen Lake of Stars weekend. Zo’n beetje elke Azungu van Malawi en omstreken was hierbij aanwezig. De voorbereidingen voor dit weekend begonnen al in de loop van de week. De tickets hadden we al, alleen geen slaapplek. Na wat rondvragen in Malosa en het ziekenhuis hadden we, voor een goed prijsje en met veel geluk, een 4persoonstent en auto met chauffeur geregeld. Aangezien we een halve volksverhuizing in gedachten hadden was de auto meer dan wenselijk. We reisde in Afrika-style: 3 matrassen boven op de auto gebonden, met z’n 7en in de auto gepropt waarbij elk gaatje werd opgevuld met tassen, kussens, de halve bank, dekens, bestek, kleding enz. Ondanks dat het wat krap zat was dit nog 10x beter dan het openbaar vervoer met de minibusjes.

Onze chauffeur heette Trouble en hij runt een “buisness”. Dit komt erop neer dat hij eigenaar is van 3 minibusjes met de naam Trouble Tours, hoe verzin je het. We hadden hierdoor bij aanvang een “als dat maar goed komt” momentje. Maar het kwam meer dan goed. Troubel bleek een top vent, niet alleen een prima (op ons verzoek nuchtere) chauffeur, maar ook gezellig gezelschap. Hij was overdag vaak foetsie, maar dook vervolgens dan ’s avonds weer op. Hij ging later naar slapen dan ons en ’s ochtends vonden we hem illegaal slapend in de auto voor onze tent, vaak nog dronken van het lange doorhalen.

Lake of Stars is een 3daags festival waarbij het draait om muziek, gezelligheid en stukje sponsoring. Een bijzonder concept, want er zijn maar weinig festivals in Afrika. Uniek om dus mee te kunnen maken. Het eerste wat opviel was het aantal schaars geklede blanken. Na 3 weken t-shirts en lange rokken was ik dit niet meer gewend. Gelukkig had ik last minute mijn korte broek in mijn tas gegooid en was het verademing om een keer niet in t-shirt en lange rok rond te lopen.

Het festival was in een woord geweldig! Ik had weinig verwachtingen waardoor het nog mooier was dan ik had kunnen hopen. Het voelde aan als een weekendje vakantie en ik had het liefst jullie er allemaal mee naar toe genomen. Alle ingrediënten waren er: gezellige mensen, goede muziek, lekker weer, strand, goed eten (eindelijk weer vlees kunnen eten!) en relax sfeertje. Ik heb me dus goed vermaakt. Zoals vaker op festivals was het enige minpuntje de ochtenden. Om half 9 voelde de tent aan als een sauna waardoor uitslapen niet mogelijk was. Een slechte combinatie met een avond vol goedkope Malawi Gin. De enige optie was een schaduwplekje op te zoeken en hopen hier wat verder te kunnen slapen.

Voor afkoeling waren we aangewezen op Lake Malawi. ’s Avonds moest je hier alleen niet bij in de buurt komen vanwege de krokodillen. Dat er krokodillen waren gezien was ook een van de mededelingen tijdens het festival, een bijzondere mededeling tijdens zo’n westers aanvoelend festival. Op het verzoek bij het water vandaan te blijven gaf ik maar al te graag gehoor aan. Helaas bleek in dit geval het water van Lake Malawi niet het gevaarlijkste te zijn. Tijdens een nachtelijke duik in het zwembad was er iemand overleden. Geen krokodillen, maar waarschijnlijk slechte combinatie van drank en zwemmen. Minder leuk nieuws om te horen. Het zwembad was hierdoor verboden terrein geworden, al had ik hier ook niet graag meer in gezwommen na het horen van dit nieuws.

Met lichte pijn in mijn hart moest ik zondagavond afscheid nemen van Lake of Stars. Ik hoop tijdens mijn reizen nog plekken tegen te komen die iets weg hadden van de sfeer van Lake of Stars, al betwijfel ik of iets aan dit kan tippen. Laten we het hopen!

Tionana!

  • 03 Oktober 2014 - 09:07

    Irene:

    Alweer een mooi verhaal. Brrr die krokodillen. Fijn dat jullie Trouble hadden om jullie te bewaken

  • 05 Oktober 2014 - 04:49

    Sophie :

    Moni!

    Zo te lezen heb je een goed weekend achter de rug (jammer van de korte nachten).
    Je schrijft beeldend dat erg prettig is om terug te lezen. Ik zie alles ook helemaal voor me!
    Jammer dat jullie ziekenhuis zo corrupt is. Helaas is dat in Afrika bijna overal normaal geworden.

    Ondanks je volle programma weet ik zeker dat je een geweldige tijd heb.Veel succes met jullie project en tot snel.

    Yendani Bwino

  • 05 Oktober 2014 - 17:58

    Ina:

    Ha lieve Chantal, jeemig, wat maak jij veel mee. Wat een ervaringen! Heel leuk om te lezen en me voor te stellen. Naast krokodillen ook Bilharzia in Lake Malawi??

  • 07 Oktober 2014 - 14:06

    Jan Geleijns:

    We zijn net terug van vakantie en dachten dat wij al heel wat meegemaakt hadden, maar dat valt totaal in het niet met wat jij allemaal meemaakt. Wat een prachtige verhalen/reisverslagen weer Chantal !
    We genieten ervan als ware het dat we er zelf zijn.
    We gaan je volgen.
    Groetekus,
    Arinda, Jan en Jan.


  • 09 Oktober 2014 - 07:04

    A3enne:

    Ha lieverd. Leuk om je te volgen, avonturier!
    Je hebt schrijftalent!
    Veel succes met je project!
    Liefs, A3enne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 31934

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 24 November 2014

Malawi

17 September 2012 - 15 December 2012

Vrijwilligerswerk Paramaribo

Landen bezocht: