Dancing queen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Bakker - WaarBenJij.nu Dancing queen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Bakker - WaarBenJij.nu

Dancing queen

Blijf op de hoogte en volg Chantal

29 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

1-2-3-*-5-6-7: het ritme van salsa, het ritme van Suriname. Surinamers houden van dansen. En dan bedoel ik niet zoals wij Nederlanders (polonaise, handjes de lucht in, hakken enz). Nee, ik bedoel echt dansen. Draaien met die heupen en schudden met die billen. Hoe sexyer, hoe beter. Ik vind het geweldig! Sinds ik hier ben dans ik graag met ze mee. Aangezien wij Hollanders het niet zo van huis uit hebben meegekregen zijn lessen wel noodzakelijk. De Surinamers zijn anders niet bij te houden. Dus sinds begin oktober zit ik op Salsa les. Een aanrader. Afgelopen donderdag moest ik afdansen en ben ik sindsdien officieel geen beginner meer.

Mijn pasjes oefen ik elke donderdag in Havanna. Dit is een lounge bar/discotheek waar ‘s avonds dansmuziek (salsa, merengue, zouk, batachta, kisomba enz) wordt gedraaid. Tot een uurtje of 1:00 is er ruimte voor partnerdans. Hierna komen de stagiaires en ‘stagiaire jagers’ voor een heel ander soort feestje. Het is erg leuk om te dansen en ik merk aan mezelf dat ik steeds beter kan volgen. Het is als vrouw ook echt makkelijk, want je hoeft nergens over na te denken. De man leidt je en bepaald de pasjes. Het enige wat ik moet doen is draaien als het gevraagd wordt, lopen en de ‘bob’. Geen idee of je ‘bob’ ook zo schrijft, maar onze dansleraar is er weg van. Hij zegt het zo laag en lang mogelijk. ‘ boooooooobbb’ Het komt erop neer dat het een halve stap is. Het lijkt alsof je achteruit wilt stappen, maar je veert halverwege weer terug. Opzich geen spannende informatie, doe ermee wat je wilt.

De echte dansliefhebbers weten het wellicht al, maar vorige week stond heel Suriname in het teken van Salsuri. Dit is een internationaal dansfestival. Er waren workshops, shows, feestjes, dansmogelijkheden e.d. Er waren professionele dansers uit de hele wereld en geloof me, die kunnen een aardig feestje bouwen. Aangezien mijn voorkeur voor dansen kon ik dit festival niet voorbij laten gaan. Zo ben ik bij de opening gekeken/gedanst en heb ik de speciale avond in Havanna meegemaakt. En als afsluiter ben ik met een heuse salsaboot mee geweest. Ik heb gedanst, geswingd, gedraaid en geschuurd. Als klap op de vuurpijl heb ik een top compliment van een Surinamer gehad: ‘je bent een echte Surinaamse geworden’. Zijn de danslessen toch niet voor niks.

Al kan ik hier ook echt niet stilzitten. De Surinaamse muziek is zo goed. Daar gaan mijn billen automatisch van schudden. Ik wil hier ook nummers gaan verzamelen om deze op een CD te zetten. Helaas voor Willem, maar ik verwacht deze CD de winterperiode plat te draaien. Hoe moet ik anders aan die grote overgang wennen?

Als ik terug in Rotterdam ben wil ik graag met het dansen verder gaan. Gelukkig is Rotterdam hier de perfecte multiculti stad voor. We hebben meerdere dansscholen en er zijn regelmatig salsa feestjes. Ik zal ze eens laten zien dat een Bakra ook kan dansen.

  • 29 Oktober 2012 - 21:52

    Els:

    Ha die Chantal,
    Gaaf je dansverhaal, we willen natuurlijk wel een demonstratie tzt!!!!! Samen met Robert of Anand?
    Is Hary al daar? Hier mis je niks, vorige week van +20 naar -2, nu weer gewoon herfst hier met regen...
    Je zit daar prima!
    groetjes Els
    ps prachtige foto's van "het bos"

  • 29 Oktober 2012 - 21:52

    Els:

    Ha die Chantal,
    Gaaf je dansverhaal, we willen natuurlijk wel een demonstratie tzt!!!!! Samen met Robert of Anand?
    Is Hary al daar? Hier mis je niks, vorige week van +20 naar -2, nu weer gewoon herfst hier met regen...
    Je zit daar prima!
    groetjes Els
    ps prachtige foto's van "het bos"

  • 29 Oktober 2012 - 22:29

    Marianne Visser:

    Hoi Chantal,
    Zit al een uur al je verhalen te lezen. Van vertrek t/m nu. Had nu pas door dat je regelmatig blogs de lucht in stuurde. Wat een avonturen!! Naast het geweldige werk dat je daar doet is het duidelijk dat je er ook op en top geniet.
    Erg leuk om een beetje mee te mogen kijken daar.
    Blijf vooral genieten en neem alles wat je daar beleeft en doet mee als een positieve ervaring voor de rest van je leven.
    Ik blijf je vanuit hier een beetje volgen.
    Liefs uit Spijkenisse.............. Piet en Marianne

  • 30 Oktober 2012 - 11:13

    Lenie Bakker:

    Hi Chantal,

    het dans talent heb je geerft van je oma,die vond het ook zo fijn om te doen.Zoals ik lees geniet je volop,gaat het op het werk ook goed!
    Liefs tante Lenie

  • 30 Oktober 2012 - 20:19

    Sofie:

    Hoi Chantal,
    Gefeliciteerd met je diploma salsa dansen. Ik ben trots op jouw dat heb je maar weer behaald en nu maar schudden met die billen en die heupen van je.
    Ik wil wel een demonstratie van je als ik je weer ziet. Dag schat tot horens maar weer, liefs van Sofie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 1503
Totaal aantal bezoekers 32035

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 24 November 2014

Malawi

17 September 2012 - 15 December 2012

Vrijwilligerswerk Paramaribo

Landen bezocht: