Time flies when you're ‘de pan uit chillt’. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Bakker - WaarBenJij.nu Time flies when you're ‘de pan uit chillt’. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Bakker - WaarBenJij.nu

Time flies when you're ‘de pan uit chillt’.

Blijf op de hoogte en volg Chantal

29 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

De tijd vliegt hier voorbij. Zo ben ik (helaas) al op de helft van mij Suriname avontuur. Van die gedachten wordt ik niet vrolijk. Al besef ik ook goed dat dit mooie leven nieuwe eeuwig kan blijven duren. Gelukkig hoef ik nog niet teveel over mijn vertrek na te denken. Ik leef hier op z’n Surinaams, van dag tot dag. Over morgen denk ik nog niet na, dat is nog te ver weg. Wat de dag zelf brengt is ‘s ochtends nog een raadsel. Elke dag begint zonder een plan en eindig altijd wel ergens op een unieke plek. Ik had verwacht hier moeite mee te hebben, maar ik vind het heerlijk. Er is nooit stress en het leven komt zoals het komt. Ter plekke beslis je waar je zin in hebt en je zit nergens aan vast, heerlijk! No Spang, zoals ze hier ook wel zeggen. Mijn agenda is in Nederland voor het laatst open geweest. Volgens mij kennen ze dat hier ook niet. De enige afspraken die ik nu maak zijn voor als ik terug in Nederland ben. Zo wordt er zelfs al over een weekendje weg in mei/juni rond gemaild. Het contrast met hier is behoorlijk groot.

Zo ben ik afgelopen weekend weer een weekendje weg geweest. Hier zat echter niks gepland aan. Vrijdag op zaterdag nacht hadden we besloten de volgende ochtend vroeg de bus naar white beach te pakken. Na een zeer korte nacht van maar 2 uurtjes zat ik fris en fruitig in de bus. De naam white beach zegt al genoeg. Het is een wit opgespoten stukje strand met palmboompjes en pinahutjes. Je kan je wel voorstellen wat ik hier heb gedaan, heel de dag in mijn hangmat gehangen, half slapend, half lezend. De dag vloog hierdoor voorbij. Aangezien we de volgende dag nog geen plannen hadden en Paramaribo op zondag niet zo spannend is besloot ik een rondje langs de andere hutten te maken. Eens kijken of er meer mensen bleven slapen. Zo kwam ik bij de gezellige Thijs en Samantha terecht. Na hun overgehaald te hebben om te blijven kon de Borgoe (Surinaamse rum) op tafel. De avond bestond uit eten, drinken en chillen in de hangmat. Met enige moeite lukte het ons om even uit de handmat te komen. Dit was voor onze buren het ideale moment om ons uit te nodigen hun verjaardag mee te vieren. Het was een Surinaamse (Javaanse?) verjaardag van een meisje van 6. Alle familie en vrienden waren aanwezig en het was een gezellige drukte. De avond bestond voornamelijk uit veel eten en drinken. En het leuke was dat we alles uit mochten proberen. Jammer genoeg had ik daarvoor al flink gegeten. Ik heb me hierdoor letterlijk misselijk gegeten. Maar dat maakte alles niet minder lekker. Al heb ik de nachtelijke Saoto soep (inclusief kippenvoetje) wel moeten overslaan.

De volgende ochtend werden we al weer vroeg wakker. Het blijft een heerlijk moment om wakker te worden in je hangmat en direct op het strand te zijn. Ik verwacht ook niet dat dit ooit gaat vervelen. Nadat mijn oogjes goed open waren heb ik mijn hangmat verplaatst naar de palmbomen op het strandje. Bikini aan, zonnebril op, drankje en boekje erbij en mijn dag kon beginnen. Wat is het leven hier toch vervelend!

Na een goede dag ‘de pan uit chillen’ was het tijd voor de terugreis. Ons was vertelt dat er vanaf 16:15 uur een bus richting Paramaribo zou komen. Dus wij braaf bij de bushalte wachten. We hebben een stuk of 4 bussen voorbij zien komen, maar hoe hard we ook zwaaide, i.p. stoppen zwaaide ze alleen maar terug. Andere tactiek dus: liften. Met een wat twijfelachtig lifthandje hadden we binnen no time een lift te pakken. Deze kon ons afzetten bij de highway. Klinkt goed, want vanaf hier vertrekken er meer bussen richting de stad. Echter was de realiteit iets anders, want bij het bushokje stonden een stuk op 25 man te wachten. Tja, en aangezien de busjes hier niet zo groot zijn zagen we onszelf daar nog wel even staan. Dan maar weer liften. Binnen 10 minuten hadden we een lift te pakken waar we met z’n vieren in konden. En eentje die ons in het centrum van Paramaribo af kon zetten. Ideaal dus. Na een typische Surinaamse hap aan de waterkant was het tijd voor wat Jazz muziek. Afgelopen week was het Jazz Festival. Niet mijn favoriete muziekstyle, maar wel de ideale manier om ons chill weekendje af te sluiten. Het enige wat nog ontbrak was een plek om onze hangmat op te hangen.

  • 30 Oktober 2012 - 11:35

    Jan Geleijns:

    Dansen, chillen en draaien met die billen. Wat zou je verder nog willen. How more fun can you have Chantal. You are a Bakra Dancing Queen.
    Als je Willem nou ook nog zover krijgt om Salsa lessen te gaan volgen ;-).
    Overigens hebben Annette en Gerard ook Salsa lessen gevolgd, maar dat wist je misschien al.
    Time flies when you're having fun. Dat is zeker zo lieverd, dus geniet met volle teugen. Het is je gegund en je verdient het Chantal.
    Het was weer heerlijk om je belevenissen te lezen. Je zuigt ons daarmee zo in je leventje daar in Suriname. Prachtig meid.
    Groetekus,

    Arinda, Jan en Jan.

  • 30 Oktober 2012 - 20:11

    Sofie:

    Hallo Channeman,
    Weer een heerlijk relax weekend zonder agenda heerlijk. Dat wil ook wel, en ja hoor dat krijg ik ook want raads is 10 november komen wij in paramaribo aan en dan gaan we toch ook even heerlijk relaxen net als chantal nergens aan denken, alleen maar genieten van de natuur, lekker eten en drinken en genieten van de zonnestraaltjes. Wie weet ook wel op white beach. Dus lieverd geniet nog even door van alles des te meer ik ga genieten van het vooruitzicht om ons bij jouw te voegen. YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEES, YIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIPPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE. Tot Gauw schat wij komen eraan, veel kusjes en liefs van Sofie.

  • 31 Oktober 2012 - 11:26

    Volkert:

    brrrrrrrrrrrrrrrrrrr en nog eens brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
    Jij heerlijk in je hangmat wakker worden aan zee en ik brrrrrrrrrrrrrrrrrrr naar buiten jas aan paraplu bij me. Blijf voorlopig nog heerlijk daar, als je terug komt is het hier winter en wat bij jou wit strand is heet hier dan sneeuw brrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
    Veel liefs Volkert en Hilda

  • 08 November 2012 - 16:44

    Tante Rina:

    lieve Chantal, nou je tijd schiet op, hier veel wind dus geniet er van als je thuis komt geef je maar open dag.
    Van de Week nog pa en ma gesproken,ze zijn vol goed moed om naar jou te gaan .
    Een fijne tijd met elkaar.
    Kus tante Arina

  • 09 November 2012 - 11:29

    Adriënne:

    Oeh, wat een leven heb je daar! Heerlijk zo'n agenda-loos bestaan!! Ik snap wel wrm al die dokters terug naar Suriname gaan!!!!! Zijn nu je vriendinnen bij je? Wanneer komt Willem? Mis je hem al erg of ben je te druk met de pan uitchillen? Wat gaat dat wennen strakjes op A0. Genietse daar, je heb nog even!!! Kusjes!

  • 13 November 2012 - 17:11

    Rina Van Der Weele:

    Hoi Lieve allemaal,
    En Chantal zijn je vader en moeder al fijn bij jou dat is wel heerlijk denk ik.
    Ik zag een foto van ze ik op de computer en hoop dat het goed met hun gaat, geniet van elkaar

    Dikke kus voor jou en Leen en Sofie.

    tante Arina en jullie zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 803
Totaal aantal bezoekers 32030

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 24 November 2014

Malawi

17 September 2012 - 15 December 2012

Vrijwilligerswerk Paramaribo

Landen bezocht: