Danta Bai - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Bakker - WaarBenJij.nu Danta Bai - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Bakker - WaarBenJij.nu

Danta Bai

Blijf op de hoogte en volg Chantal

03 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

Mijn afgelopen weekend was zo leuk, daar moet ik jullie meer over vertellen. Vandaar dan ook een nieuw verhaaltje…

Zoals sommige van jullie al via facebook hebben gezien zat ik afgelopen weekend in de jungle. Ik kwam hier natuurlijk niet zomaar terecht. Een (Surinaamse) vriendin van mijn collega was afgelopen zondag jarig en ging dit vieren met een weekendje weg. Normaal gesproken zou de hele familie dan meegaan, maar op eigen verzoek bleef het bij een klein clubje van vijf. En ik was een van de gelukkigen.

Met een auto vol geladen met eten zijn we vrijdag richting de binnenlanden gegaan. Nagenietend van mijn roti genoot ik van de heenrit. Ik had verwacht dat ik de natuur niet zo speciaal zou vinden…meer in het kader van ‘weer een boom’, ‘weer een boom’, ‘weer een boom’… Maar toch hou ik van de Surinaamse bomen, vooral de manier waarop ze met elkaar samensmelten. Het is echt een oerwoud.

Halverwege de rit begon het donker te worden en de weg slecht (echt slecht, diepe kuilen van 1 meter). Gelukkig bezat een van ons uitstekende rijvaardigheden en kon hij ons al hobbelend naar plaats van bestemming brengen: Danta Bai. Na alle spullen geïnstalleerd te hebben en de tenten en hangmatten slaapproef gemaakt te hebben was het tijd voor muziek, een drankje en ontspanning.

De volgende ochtend werd ik wakker in mijn hangmat met uitzicht over het water en die mooie Surinaamse bomen. Dat is nog eens wakker worden. Na een opfrisbeurt in een van de Sula’s (waterversnellingen) was het tijd voor wat actie, tijd voor de Sula Zipline. Dit is een parcours van 14 lijnen, bruggetjes en een grote swing dwars door het oerwoud en over het water heen. Ik hoef eigenlijk niet te vertellen hoe mooi het was, de foto’s zeggen genoeg. Helemaal ongedeerd ben ik er niet vanaf gekomen. Nadat ik in mijn enthousiasme had gevraagd ‘kan je ook op z’n kop?’, moest ik mijn grote mond natuurlijk ook waar maken. Helaas ging het remmen iets lastiger zo op z’n kop waardoor die boom iets harder aankwam dan gepland. Maar schik niet, meer dan een blauwe plek heb ik er niet aan over gehouden.

Na een verkoelend bad in een van de Sula’s was het tijd voor de bbq, iets wat nog best lastig is in het donker (want wanneer weet je nu of die kip gaar is?!). Na de bbq werden de gloeiende kooltjes al snel gedoofd door een tropische stortbui. Helaas waren de hut en tentjes hier niet tegen bestemd. Snel hebben we zoveel mogelijk spullen in veiligheid gebracht door ze in het midden van de hut onder een zeil te leggen. Het was een ervaring om mee te maken, al had ik liever hangend in mijn hangmat verder in mijn boek gelezen. Nadat de tropische bui was overgetrokken en alle spullen weer hun oorspronkelijke plekje terug hadden gevonden, was het tijd voor Surinaamse verjaardagsliedjes. Er was er immers een jarig. Als snel na het proosten met champagne (bah) en Chiller (jam) was het bedtijd. In een iets wat vochtige hangmat ben ik heerlijk in slaap gevallen.

De laatste dag bestond voornamelijk uit koken, opruimen en auto inladen. Ik had nog wel zin in iets actiefs, dus we hadden bedacht om zelf een klein tochtje door het oerwoud te maken. Tussen het continue scannen van de grond op slangen door heb ik genoten van de mooie natuur. Tijdens de wandeling kwamen we door een klein dorpje heen. Het dorpje bestond uit een paar primitieve kleine hutjes, te herkennen aan wat houten balken met daarop een strodakje. Na de tocht hebben we nog een laatste verkoelende duik in een van de Sula’s genomen en zijn we huiswaarts gaan rijden.

Door mijn weekend ervaring ben ik helemaal fan van hangmatten geworden. Helaas is er geen mogelijkheid om hem rondom mijn huisje hier op te hangen. Desondanks denk ik dat ik er toch een ga kopen, wat ik ermee ga doen is een later probleem. Wellicht komt hij nog goed van pas tijdens een van mijn volgende tripjes…

  • 03 Oktober 2012 - 22:38

    Ilse En Lars:

    Een hangmat is ook ideaal voor op je balkon op zuidplein. : p

  • 03 Oktober 2012 - 22:38

    Ilse En Lars:

    Een hangmat is ook ideaal voor op je balkon op zuidplein. : p

  • 04 Oktober 2012 - 09:09

    Irene :

    Hoi, wat ben je toch een heerlijk gek mens, om op z'n kop het oerwoud te willen zien. Tja dat moet je dan met blauwe plekken bezuren.
    Goh, het houdt niet op fantastische belevenissen. Ik kan me voorstellen dat het heerlijk wakker worden is, met zo'n uitzicht. Ik hou me aanbevolen voor die hangmat, mag je bij ons komen slapen in het tuinhuisje met uitzicht op de sloot en koeien. Muggen krijg je erbij. Leuk dat je al zoveel contacten hebt. Geniet maar lekker. Liefs, Irene

  • 04 Oktober 2012 - 09:09

    Irene :

    Hoi, wat ben je toch een heerlijk gek mens, om op z'n kop het oerwoud te willen zien. Tja dat moet je dan met blauwe plekken bezuren.
    Goh, het houdt niet op fantastische belevenissen. Ik kan me voorstellen dat het heerlijk wakker worden is, met zo'n uitzicht. Ik hou me aanbevolen voor die hangmat, mag je bij ons komen slapen in het tuinhuisje met uitzicht op de sloot en koeien. Muggen krijg je erbij. Leuk dat je al zoveel contacten hebt. Geniet maar lekker. Liefs, Irene

  • 04 Oktober 2012 - 14:07

    Arinda:

    Nu ik zo je mooie verhalen lees en ik nog geen vakantiebestemming voor volgend jaar weet, zit ik te denken om naar Suriname te gaan. Slapen in een hangmat lijkt me ook erg leuk. Leuk wat je allemaal mee maakt zeg.

    Groetjes,

    Arinda

  • 05 Oktober 2012 - 15:31

    Sofie:

    Hoi schat,
    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Leuk ook om met een paar meiden dan zo het oerwoud in te gaan, met muziek, eten hangmat, en lekker drankje en lekker relaxen en genietend van de prachtige natuur, bomen bomen en water, niet te vergeten de stroomversnellingen en de bevolking die daar badend zich wast, leuk hoor. Je hebt al heel wat mee gemaakt tot nu toe. Liefs Sofie.

  • 05 Oktober 2012 - 15:31

    Sofie:

    Hoi schat,
    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Leuk ook om met een paar meiden dan zo het oerwoud in te gaan, met muziek, eten hangmat, en lekker drankje en lekker relaxen en genietend van de prachtige natuur, bomen bomen en water, niet te vergeten de stroomversnellingen en de bevolking die daar badend zich wast, leuk hoor. Je hebt al heel wat mee gemaakt tot nu toe. Liefs Sofie.

  • 06 Oktober 2012 - 21:36

    Gerda:

    Hoi,
    het is altijd genieten met die verhalen van jou! Ik zou het ook best willen zien, hoewel ik niet zo goed ben op grote hoogtes (vind ik al bij 2 meter!) Hier hadden we vanmorgen een Nederlandse variant van een tropische regenbui, onze kelder stond helemaal blank, maar de mannen hebben terwijl ik aan het werk was, hem weer helemaal geleegd en droog gemaakt.

    groetjes en tot lees, Gerda

  • 07 Oktober 2012 - 11:07

    Lenie Bakker:

    Lieve Chantal,wat een avondtuur,pas je wel goed op je zelf!!!Van de week zag ik Willem op de dortse t.v.ging over een wijk genaamd oud-krispijn deze is vernieuwd.
    Hier is de eerste nachtvorst al geweest,dat kan jij je niet voorstellen in de zon.Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    Liefs tante lenie

  • 07 Oktober 2012 - 11:07

    Lenie Bakker:

    Lieve Chantal,wat een avondtuur,pas je wel goed op je zelf!!!Van de week zag ik Willem op de dortse t.v.ging over een wijk genaamd oud-krispijn deze is vernieuwd.
    Hier is de eerste nachtvorst al geweest,dat kan jij je niet voorstellen in de zon.Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    Liefs tante lenie

  • 09 Oktober 2012 - 19:16

    Willeke:

    Hey Chantal.

    Ik ben jaloers! Wat een leuke dingen doe je :-). Super gave fotos!
    geniet er van! Hier is de herfst alweer begonnen :s...

    Groetjes


  • 09 Oktober 2012 - 20:11

    Annette:

    Hej Nicht,
    Wat een prachtige ervaringen. Geniet ervan! Wij hebben inmiddels een huis vol met kaartje,
    dankzij jullie lieve plan. We zullen ze laten hangen tot je terug bent.

    Liefs,
    Annette

  • 14 Oktober 2012 - 17:46

    Claudia:

    Hee Chantal,
    Tja Hangmatten, ik weet er alles van! Ik ben na mijn reis in Costa Rica er ook aan verslaafd geraakt. Ik heb nu ws wel de mogelijkheid dit eens thuis te gaan ophangen. Heb nu genoeg ruimte!!! Nog veel plezier en kijk al uit na je volgend verhaal

  • 14 Oktober 2012 - 23:39

    Anneke:

    Hoi Chantal,
    Wat schrijf je toch een geweldige leuke verhaaltjes, het is heerlijk om ze te lezen.
    De energie en het plezier spatten er vanaf.En wat je allemaal durft, petje af hoor.
    Succes met alles wat je nog gaat doen en blijf verhaaltjes schrijven, zodat wij mee kunnen genieten. Groet, Anneke

  • 16 Oktober 2012 - 17:26

    Lenneke:

    Ha Chantal,
    Ik geniet en lig dubbel van het lachen van jouw verhalen. Wat een fantastische tijd heb je daar zeg. Wees wel een beetje voorzichtig en wens de boom ook beterschap, die heeft natuurlijk ook een buil!
    Liefs, Lenneke

  • 17 Oktober 2012 - 20:33

    Jaap En Gerda :

    Hoi Chantal,
    Wat een leuke avonturen allemaal. De meiden zien er zooooo naar uit ! En je bent al helemaal je best aan het doen om hun een superweek te bezorgen. Geweldig vinden we dat. En wat word je bruin, zeg!
    Hier is ook alles goed. Sanne een beetje verkouden, maar dat hoort er nu bij.
    Nog effe en dan wordt het toch een herrie bij dat huisje van jou. Geniet er maar van en leuk om al die verhalen te lezen.
    Groet, Jaap en Gerda

  • 18 Oktober 2012 - 19:09

    Rina Van Der Weele:

    lieve Chantal,
    Ik vind het allemaal nog al heftig met wat je doet.
    de natuur zal wel mooi zijn, en kan je nog een beetje eten.
    Hier regent het al weer, vorige week zij n je vader en moeder geweest, dat was gezellig en fijn.
    Misschien zien jullie alkaar gauw.
    ik hoop dat je geen heimwee zal krijgen ik had daar altijd last van.
    Ik heb bewondering voor je.

    Liefs van tante rina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 2617
Totaal aantal bezoekers 32027

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 24 November 2014

Malawi

17 September 2012 - 15 December 2012

Vrijwilligerswerk Paramaribo

Landen bezocht: