Een druk weekje Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Bakker - WaarBenJij.nu Een druk weekje Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Bakker - WaarBenJij.nu

Een druk weekje Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Chantal

24 September 2012 | Suriname, Paramaribo

Ik ben hier nu bijna een week. Een week waarin ik een hoop gezien en gedaan heb. Tijd voor een update.

Zoals beloofd zou ik nog terug komen op mijn zoektocht naar een fiets. Ik kan jullie vertellen dat hij geslaagd is, ik ben helemaal blij met mijn Amsterdamse batavus huurfiets. Ik heb er dit weekend al goed gebruik van kunnen maken. Zo heb ik afgelopen zaterdag met een meisje via internet afgesproken. Ik had mijn anwb boekje (waar fietsroutes in staan) en een plattengrond van Paramaribo (het resultaat van een van mijn vorige zoektochten) bij me. Dit vormde de ideale combinatie voor een fietstocht door het noorden van Paramaribo. Tevens ook een prima activiteit om met een nog relatief onbekende te doen. Het klikte erg goed dus wie weet volgen er nog meer fietstochtjes. Uiteraard ook naar de oude plantages. En voor degene die gehoord hebben van mijn blonde dubbel teveel betaald actie: ik heb alles zonder moeite weer terug gehad.

Na dit actieve gedeelte van mijn weekend was er ook tijd voor rust en ontspanning. Zondag ben ik samen met mijn collega maar een hotel gegaan. Hier hebben we de hele dag bij het zwembad geluierd, boekje gelezen, baantje getrokken, gegeten en gedronken. Op en top luiheid, je viel er spontaan van in slaap. Het is net vakantie!

Uiteraard kon het Surinaamse eten deze week niet achterblijven. Ik heb deze week zoveel mogelijk uitgeprobeerd en dat smaakt naar meer. Het eten is hier goed, met die reden heb ik ook maar weinig thuis gegeten. Er is hier zoveel nieuws om uit te proberen dat één week niet genoeg is, ik hoop 3 maanden wel. Afgelopen week heb ik uitgeprobeerd:
o pom (zonder twijfel mijn favoriet!)
o saoto (soep)
o Surinaamse pastei
o Fernandes ijsjes en schepijs
o bruine bonen (tja…zou niet mijn eerste keuze zijn, maar is traditioneel gerecht dus moest het een keer proberen. Is best lekker, op de kippenbotten en zoute vlees met vette stukjes na).
o Knippa (heel apart klein vruchtje). Naast Knippa heb ik ook al 12 mango's van de mangoboom van de huiseigenaresse gehad, ik heb er totaal geen moeite mee ze op te eten.
o Ice cream soda (eigenlijk heel erg Amerikaans)
Uiteraard had de roti uit dit rijtje niet mogen ontbreken, mocht het helaas zo zijn dat de zaak op zondag gesloten was. Gelukkig ben ik hier voorlopig nog wel even, waarschijnlijk ga ik er morgen heen.
Naast alle nieuwe gerechten heb ik ook heel even oer Hollands gedaan met een stukje huisgemaakte appeltaart, ik kon het niet laten.

Wat hier ook volop gedaan wordt is dansen, maar dan wel met partner. Ze kennen hier veel verschillende dansstijlen zoals salsa, zouk, batacha en kizomba. Dit is nog niet alles, want binnen deze dansstijlen zijn ook weer subcategorieën. Het is een nog relatief onbekende wereld die ik graag wil leren kennen. Ik heb deze week al een lesje batacha en kizomba gevolgd. De dansles werd gegeven in een woonwijkje buiten het centrum. Hoe de dansschool er van binnen uitziet is moeilijk te omschrijven. Ik zal mijn best doen. Ten eerste zag het er niet uit als een dansschool. Het was eerder een bouwput. Van buitenaf zie je een betonnen muurtje met ervoor een zijl gespannen, dat is de deur. Eenmaal binnen zie je een smalle ruimte met onafgewerkte golfplaten op de muren. Wellicht zaten ze midden in een verbouwing, wellicht hoort het gewoon zo. Wat ik wel weet is dat het erg leuk was, ik heb onwijs gelachen. Vooral het feit dat de meeste jongens/mannen een kop kleiner waren dan mij en ik nog de Surinaamse soepelheid mis zorgde voor de nodige lachbuien. Hierna heb ik mijn nieuwe technieken voorzichtig uitgeprobeerd bij het uitgaan. Het is lastig meekomen met weinig danservaring (met partner), dus werk aan de winkel. Vanavond ga ik een salsa les uitproberen hier in de straat. Waarschijnlijk zal dat ook de dansstijl zijn waar ik voor ga, ik moet dan alleen nog beslissen welke dansschool.

Op mijn werk gaat het ook erg goed. Vandaag het eerste beestje binnen gezien, een kikker hopte voorbij. Mijn collega (Jane) en ik hebben vandaag ons eerste polibezoek voor een voorlichtingsgesprek gehad. In het vervolg gaan we dit bij elke nieuwe radiotherapie patiënt doen. Daarnaast worden we steeds vaker erbij geroepen en komen er elke dag weer nieuwe patiëntenfolders bij. Voor mijn collega wordt haar functie ook steeds duidelijker. Mijn doel is om haar zo snel mogelijk zelfstandig taken uit te laten voeren en dat ik zorg dat ik haar op de achtergrond bijstuur en in de tussentijd al het papierwerk in orde maak. Dit houdt in dat we de komende weken ons niet gaan vervelen.

Jullie lezen het, ik vermaak me hier prima. Ik vind het klimaat heerlijk en geniet van de openheid van de mensen. Ik heb nu al geen zin om in december terug te komen. Het enige voordeel is dat ik jullie dan weer allemaal kan zien. Bedankt voor al jullie lieve berichtjes, ik vind het erg leuk om deze te lezen.

Liefs vanuit Paramaribo!

• 24 September 2012 - 22:52

Irene:

Hoi Chantal,
    Ik hoor je vertellen als ik je verhaal lees. Goh wat ben je goed bezig zeg, met al die ontdekkingen. Je zit er gelijk goed in. Veel plezier, liefs, Irene

• 24 September 2012 - 23:20

Jan:

Klinkt goed chantal!

• 25 September 2012 - 14:09

Els:

Ha Chantal,
    Ik ben bijgelezen, wat een verhalen! Je hebt al veel indrukken opgedaan. We hebben ook weer raakvlakken, bij ons op t krantje ook een bericht van de overleden collega, zij heeft hier de opleiding gedaan, triest allemaal.
    Gelukkig maak je ook heel veel leuke dingen mee, geniet ervan!

groetjes Els

• 25 September 2012 - 15:27

Leen:

Lieve Chantal

fijn om te lezen dat je het erg naar je zin hebt en naast je werk leuke dingen doet,hier hebben we de eerste herfststorm gehad en jij zit bij het zwembad bij 34 graden lekker he
    zondag waren we op de verjaardag van het ventje was heel leuk oma zat op haar praat stoel ze vond het fijn om te horen dat de badjas je heel goed beviel
    de kus Leen

• 26 September 2012 - 00:17

Priscilla :

Lieve chantal.
    Wat onwijs leuk om je verhaal te lezen.
    Wat heb je al veel leuke dingen gedaan
    Ik hoop dat je nog heel veel leuks zal beleven en leren.
    ik lees heel graag weer je volgende verhaal!!!

Dikke knuffel pris

• 26 September 2012 - 00:17

Priscilla :

Lieve chantal.
    Wat onwijs leuk om je verhaal te lezen.
    Wat heb je al veel leuke dingen gedaan
    Ik hoop dat je nog heel veel leuks zal beleven en leren.
    ik lees heel graag weer je volgende verhaal!!!

Dikke knuffel pris

• 27 September 2012 - 04:02

Karin:

lieve Chantal
    Ik had eerder nog geen tijd gehad om je reisverhalen te lezen, dus nu kon ik er meteen vier lezen. Ik heb nu nachtdienst en het is net een beetje rustig dus ik kan wel even een reactie typen. Je schrijft hartstikke leuk, ik kan het me meteen helemaal voorstellen. Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Ik denk dat ze daar heel veel van je kunnen leren. Geniet ervan! liefs, Karin
    ps ook de groeten van Mark, Myrthe, Kyra en Marijn

• 27 September 2012 - 16:09

Bep Lammens:

Hoi Chantal fijn dat je het zo naar je zin hebt, we missen je wel hoor.
    Ik heb nog niet eerder tijd gehad om te lezen want ja hoor ik ben maandag 24 september de trotse oma geworden van een kleinzoon hij heet Luca echt een schatje.
    Veel plezier nog en ben benieuwd naar je volgende verhalen.

Groetjes Bep

• 27 September 2012 - 19:11

Jan Geleijns:

Lieve Chantal,

Je zou zo een reisbureau kunnen beginnen en gespecialiseerd in reizen naar Suriname. Als we dit allemaal zo lezen, dan moet je je toch erg bedwingen om niet meteen in de vliegmachine te stappen op weg naar Suriname.
    We kunnen ons voorstellen dat je er tegenop ziet om in december weer terug te moeten naar Nederland. Nou dan blijf je er toch gewoon. Willem vindt er vast ook wel een baan, want van planologie hebben ze daar ook nog geen kaas gegeten. Dus is er voor Willem ook volop missiewerk te doen op dat gebied.
    En last but not least, wij hebben een heeeeele goede reden om regelmatig naar Suriname af te reizen.
    Dus Chantal neem het maar eens in beraad.en laat Willem maar alvast overkomen.

Ben benieuwd naar je volgende verslag.

Groetekus,

Arinda, Jan en Jan.

• 28 September 2012 - 01:30

Jolanda:

Hoi Chantal,

Heerlijk om je verhalen te lezen! Het zijn hele story's, dus je moet er echt even voor gaan zitten. In de nacht heb ik daar dus genoeg tijd voor! Ik heb bewondering voor je wat je daar allemaal al voor werk hebt verzet en nog te doen hebt. Echt super. En wat je allemaal niet meemaakt........
    Geniet van alles wat er om je heen gebeurd. Ik kijk uit naar je volgende belevenissen.

Liefs Jolanda

• 28 September 2012 - 11:24

Willeke:

Hey Chantal!

Wat een avonturen alweer. Klinkt super leuk en leerzaam!
    Leuk om je zo te kunnen volgen :-)

Groetjes Willeke

• 28 September 2012 - 16:14

Arinda:

Lieve (schoon)zus,

hehe eindelijk de tijd om je reisverslagen te lezen, steeds vergat ik het weer of was ik weer te druk, gelukkig herrinert onze ma me er af en toe aan. Ik ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt en het klinkt geweldig. Als ik zelf niet binnenkort op vakantie zou gaan was ik zo paar weken langs gekomen. Surinaams eten lijkt me heeeerlijk dat doen we een keer als je weer terug bent op Nederlandse bodem. Ik ben wel beetje jaloers op je hoor, jij zit daar lekker warm en ik loop al met een dikke trui/vest en me winterjas aan, brrrr.
    Ik probeer je te volgen, maar kan je wel vertellen dat ik daar niet zo heel goed in ben. O ja en ik ben blij dat het goed is gekomen met de fiets het klonk best wel erg.

Dikke kus uit het koude Zwolle,

Marcel en Arinda

• 30 September 2012 - 04:06

Adrienne:

Ha schattie,
    Wat ben je toch lekker bezig daar in Suriname! Heerlijk om je verhalen te lezen, je schrijft zo leuk! En ik zie alles voor me; precies zoals jij bent. Lache! Leuk dat je zo intensief cultuur a.h. opsnuiven bent; precies zoals je wilde! Geniet van alle bijzondere ervaringen! Enne.. ik ben trots op je! Super goed wat je daar a.h. bereiken bent!!! Top!
    Liefs van nightnurse Adriënne!!

• 02 Oktober 2012 - 16:10

Arinda |Geleijns:

Ho Chantal

Ik hoorde al veel van ome Jan,had ook al wat gelezen van jouw reisverslag,maar nog niet geantwoord.
    Je schrijft wel erg leuk,het lijkt of je er al maanden bent,zoveel heb je al beleefd.
    Leuk dat je het zo naar je zin hebt,en al vrienden hebt gemaakt.Het eten lijk mij ook heerlijk.
    Het salsa dansen lijk me wel iets voor jou,dat ga jou wel lukken.
    Het werk in het ziekenhuis zal wel heel anders zijn dan in Nederland.
    Geniet er maar van. Ik blijf je volgen.

Lieve groetjes uit Lage-Zwaluwe.